KESAN KONFLIK DALAM PROSES PENILAIAN PRESTASI TERHADAP
PRESTASI PEKERJA
Dapatan kajian
menunjukkan kesan konflik selepas penilaian prestasi boleh dikategorikan kepada
dua bahagian iaitu kesan awal dan kesan kemudian.
Kesan Awal Apabila proses penilaian prestasi selesai dilakukan,
keputusan penilaian prestasi akan diketahui oleh individu dan bukan dipaparkan
kepada umum. Bagi organisasi yang menggunakan sistem secara atas talian, para
pekerja boleh menyemak sendiri markah penilaian mereka melalui sistem tersebut.
Pemberian markah penilaian ini memberikan kesan emosi kepada para pekerja
terutama setelah berlakunya konflik terhadap kaedah yang digunakan untuk
menilai prestasi pekerja. Pekerja mendapati ketidakadilan berlaku dalam proses
penilaian dan ini memberi kesan kepada emosi mereka. Pekerja menjadi sedih,
marah dan juga tertekan apabila merasakan terdapat ketidakadilan dalam
penilaian terhadap mereka.
Saya tidak diberitahu di
mana kesilapan saya dalam menjalankan tugas seharian. Saya sentiasa siapkan
tugasan saya pada masa yang ditetapkan, kadangkala lebih cepat dari tarikh yang
ditetapkan. Tetapi saya sangat kecewa apabila markah penilaian saya sama sahaja
dengan pekerja yang ada masalah disiplin. Saya sangat kecewa... (A3, BPK)
“Saya sedih dengan proses
penilaian yang dijalankan. Saya dapati penilaian dijalankan secara tidak telus
dan tidak adil. Mereka yang rapat dengan pengurus sentiasa mendapat markah
tinggi walaupun hasil kerja tidak memuaskan dan perlu dibaiki oleh rakan lain.
(A4, BPK)
Saya tidak berpuas hati
dengan proses penilaian yang dijalankan. Markah saya seolah-olah tiada
peningkatan sedangkan hasil kerja saya sentiasa dipuji oleh pelanggan. Ini
menunjukkan wujudnya ketidakadilan dalam penilaian prestasi! (A3, BPI)
Apabila melihat paparan
markah prestasi saya, saya terus rasa kecewa. Saya tidak menyangka markah
sedemikian, saya yakin saya sudah melalukan yang terbaik dalam kerja seharian.
Tiada juga sebarang komen dari pengurus yang memberitahu saya sebarang
kesilapan dalam kerja saya. (A4, BPI)
Markah saya biasa sahaja.
Saya menjangkakan markah penilaian yang lebih tinggi. Saya sentiasa
menyumbangkan masa dan tenaga untuk organisasi ini. Agak menyedihkan. (A1, BPI)
Kesan Kemudian Hasil kajian ini mendapati pekerja mengalami emosi
yang negatif apabila mendapat keputusan penilaian yang tidak memuaskan hati
mereka. Ia mengakibatkan kesedihan dan kekecewaan di kalangan pekerja yang
terlibat. Namun, selepas beberapa lama keputusan penilaian tersebut diketahui
oleh pekerja, mereka didapati bermotivasi. Ini adalah kerana mereka ingin
membuktikan kemampuan diri kepada pengurus mereka dan mahu terus mencuba bagi
mendapat markah yang tinggi dan sewajarnya.
Pada saya, penilaian
prestasi itu adalah perkara yang penting. Ia menjadi mangkin bagi meningkatkan
motivasi kita untuk bekerja dengan lebih baik. Ini kerana akan ada penilaian
terhadap hasil kerja. Walaupun penilaian ada kalanya tidak jelas namun ia tidak
menghalang kami melakukan yang terbaik dalam tugas yang diberikan. (A5, BPK)
Saya teruskan buat kerja
seperti biasa. Ini kerana walau apa pun markah penilaian yang diberi, kerja
tetap berjalan seperti biasa. Saya akan cuba melaksanakan tugasan yang diberi
dengan lebih baik. Saya harap penilaian bagi masa akan datang akan menyebelahi
saya. (A3, BPK)
Apabila markah penilaian
saya rendah, saya sentiasa akan cuba memperbaiki mutu kerja saya kerana saya
rasa saya perlu menjadi pekerja yang baik untuk tempat kerja saya. Adakalanya
rasa sedih terhadap markah yang diterima kerana sudah buat sehabis baik
sepanjang tahun namun nampaknya masih ada yang perlu saya perbaiki. (A4, BPK)
Mula-mula melihat markah
penilaian prestasi, sememangnya saya terkejut, saya memang rasa tidak adil.
Lama kelamaan saya fikir saya perlu teruskan kerja dan cuba tingkatkan hasil
kerja saya, saya lebih kerap berhubung dengan pengurus untuk meastikan saya
melaksanakan tugas sepertimana yang dia arahkan. (A3, BPI)
Mungkin kerja saya selama
ini tidak seperti yang diharapkan walaupun di pihak saya merasakan sudah
lengkap. Saya akan berusaha lebih lagi selepas ini bagi memastikan saya akan
mencapai tahap yang dikehendaki organisasi. Saya mengharapkan markah yang
tinggi supaya dapat kenaikan gaji kelak. (A1, BPI)
Ia meningkatkan motivasi
saya untuk melakukan yang terbaik dalam setiap tugasan. Selain mengharapkan
mendapat markah yang baik, ia juga akan membantu meningkatkan kecekapan saya
dalam bidang tugas saya. Walaupun ada pekerja yang menganggap penilaian yang
dilakukan tidak adil, saya percaya sekiranya kita membuat kerja dengan ikhlas,
majikan akan menghargai. (A2, BPI)
No comments:
Post a Comment